Gjenfødelse av norsk design og kunsthåndverk

Norge er underdog når det gjelder promotering og salg av norsk design. Det vil Novooi gjøre noe med.

Norge er underdog når det gjelder promotering og salg av norsk design. Det vil Novooi gjøre noe med.

Den fygitale utstillingen «Above and Below» på Kruttverket i Oslo spant videre på formatet til Oslo Open, og hvordan man får muligheten til å ikke bare se det formgiverne lager, men også bli kjent med menneskene -og prosessen bak. Foto: Sebastian Dahl

>

Døra ut til den store verden er åpen igjen, etter å ha vært mer eller mindre stengt de siste to åra. For bare noen dager siden kom norske formgivere hjem fra Salone del Mobile i Milano, etter å ha delt sine arbeider med verdenspublikummet. Selv om normaltilstand er i ferd med å opprettes, har tida etter pandemien skapt nye momentum. Det vil Novooi bruke for å samle og formidle det som foregår på den norske kunst- og designarenaen.

ANSIKTSLØFT

Arkitektnytt møter de to grunnleggerne av Novooi, designer Lillian Ayla Ersoy og kulturentreprenør Hanna von Bergen, på kontorfellesskapet Factory Tøyen. Med et tverrfaglig utgangspunkt jobber de med å utvikle en tverrfaglig plattform for norske kunstnere, designere og håndverkere. De går rett på sak.

– Salg av norske ferdigvarer, inkludert møbler, design og håndverk, ligger 20 milliarder euro bak Sverige og Danmark. Og det er ikke fordi vi ikke har like mye talent, sier de omtrent i kor.

Norsk design og kunst blir så visst lagt merke til der ute. Nordic Living er en høyt verdsatt livsstil rundt om i verden, og forutsetningene for å bli like sterke som våre naboland ligger til rette. Likevel er det noe vesentlig som mangler, ifølge Novooi.

– Norge deltar på mange fancy utstillingsarenaer i utlandet, men så stopper det opp. Det å finne fram til og kjøpe de norske produktene er en stor utfordring, mener Ersoy.

Og derfor ble byrået Novooi til. Ambisjonen er å være en plattform som samler, viser og formidler det Norge har å by på av samtidskunst, design og håndverk.

Navnet refererer til stilbevegelsen art noveau, og med et anerkjennende nikk til det nederlandske designmerket Moooi. Som med ambisjonene bak art noveau rundt århundreskiftet, ønsker Novooi å bidra til gjenfødelsen av kunsthåndverket i Norge.

– Vi kaller oss det nye ansiktet til norsk samtidsdesign, kunst og håndverk, forteller von Bergen.

HYBRIDE FORMIDLERE

Novooi ble lansert under Designers' Saturday i september 2021. Med tittelen «Hyttekontor – work from nature», kuraterte Ersoy og von Bergen en pop-up-utstilling i mikrohuset Tind fra Norske Mikrohus. Plassert midt i Oslo-gryta, med naturen som tema, stilte de ut produkter og verker fra unge norske formgivere samlet i en tverrfaglig kolleksjon. Kolleksjonen kan kjøpes direkte fra formgiveren eller merkevaren i nettbutikken.

– Det handler om å samle og løfte fram alle de dyktige utøverne vi har. Det er ikke enkelt å skape en karriere for seg selv uten en stor produsent i ryggen. Det er her vi ønsker å bidra, sier Ersoy.

Novooi er tuftet på en stadig utforskning av forskjellige formater for å formidle og samarbeide.

– Verden er blitt ekstremt digital, kanskje spesielt etter pandemien. Man trenger flere bein å stå på, og det er også derfor vi er opptatt av å leke med formatene. Det vi ønsker, er å skape en plattform der vi forteller hele historien, fra hvem som har laget det til hvordan det er laget og av hva det er laget av. Vi jobber med fygitale opplevelser, en blanding av både det fysiske og det digitale og det midt imellom, forteller von Bergen.

>

Lillian Ayla Ersoy og Hanna von Bergen. Foto: Emma Sukalic

UNDER PARAPLYEN

Siden lanseringen har de gjennomført to fysiske utstillinger, og er nå i gang med tre digitale kolleksjoner. Det begynner å fylle seg opp med både folk og ting under Novooi-paraplyen.

– Under paraplyen finner vi både de unge lovende og de mer etablerte. Hvordan velger dere ut hvem som får være en del av Novoois kuraterte kolleksjon?

– Alt er basert på utstillingskonseptet og vi velger utøvere vi mener passer inn i temaene som defineres, sier Ersoy.

Hanna von Bergen legger til at det er en prosess og blanding av å kontakte folk og å bli kontaktet.

– Det er gøy å representere de erfarne sammen med de nye fordi det skaper nye møter. Utstillingene legger vekt på ulike sider av fagene og bidrar til en spennende bredde og et mangfold i aktørene vi representerer, sier hun.

Én av disse er Kristine Bjaadal som jobber i krysningspunktet mellom produktdesign og kunsthåndverk. Hun trives godt under paraplyen.

– Det finnes mange formidlere der ute, og enda flere nettbutikker. Det jeg liker med Novooi, er at de kombinerer dette i sine formater. Og det at de virkelig brenner for norsk design, sier Bjaadal.

Hun kom inn i Novooi med smykkekolleksjonen Edel Oslo som hun lager selv i svært liten skala.

– Nylig har de også startet et samarbeid med Volver, som jeg har designet tepper for, og dermed kan produktene mine selges side om side. Dette forteller en litt annen historie om tingene enn vi er vant til, og fokuset ligger i større grad på formgivningen og designformidlingen.

NYE FORMATER

Som navnet tilsier, skal Novooi være plattformen hvor man oppdager det nye. I det siste har de dratt det fygitale formatet videre, med utforskning av den digitale kunstscenen og Non-Fungible Tokens (NFT).

– NFT er unike digitale kunstverker og eiendeler som er lagret på blokkjeder, tilsvarende kryptovaluta. NFT-er kan ha et element av bevegelse eller lyd i et bevegelig bilde, forklarer von Bergen.

Nå jobber de blant annet med å utforske hva NFT kan bety for interiørmarkedet. Sammen med den norske produsenten Elementa jobber de med å utvikle et konsept rundt generativt design og en book of patterns som kan brukes til tekstiler, vegger og kunst.

Novooi hadde premiere under Designers Saturday 2021 med utstillingen «Hyttekontor». Som en respons på hvordan arbeidsplassen endret seg under pandemien og med naturen som tema, samlet de verker fra norske kunstnere og designere i et mikrohus i Oslo. Foto: Guro Sommer

– Vi leker med NFT-kolleksjoner som kan bo i både fysiske og digitale arenaer, sier Ersoy.

Et eksempel på hvordan Novooi jobber med det fygitale, var med utstillingen «Above and Below» i forbindelse med Oslo Open. Her stilte de blant annet ut verker av den digitale kunstneren Rasmus Stride.

– På utstillingen kunne man se Strides verker både som video og som et printet bilde. I tillegg har han 3D-printet objekter fra den digitale sfæren og laget fysiske skulpturer. Når du kjøper kunstverket, kjøper du både det digitale NFT-et og det fysiske verket.

Det kan kanskje oppleves komplekst og fremmed, samtidig tror Ersoy og von Bergen at det handler om modning og kuratering.

– Det handler om å representere bredden, og vi tror at det ligger mye potensial i dette. Vi ser for oss at den eldre generasjonen vil ha det fysiske verket, mens de unge vil ha det digitale som kunst i sin virtuelle verden. Her er det utrolig mye gøy å finne.

SAMTID OG FRAMTID

Det er bare ett år siden Novooi startet, og byrået er fremdeles i støpeskjea. Akkurat nå er de en samlende plattform som kuraterer og formidler norsk design, kunst og håndverk. På sikt ønsker de også å utvikle en modell for å være agent og totalleverandør av norsk design og kunst til prosjekter. Og så skal de ta Novooi ut i verden.

– Det meste vi gjør skjer i Norge, men vi ser også en økende interesse fra blant annet Tyskland, England, USA, Spania og Italia. Spesielt Tyskland er ganske stas, de var ikke på radaren tidligere, forteller Ersoy.

De omtaler året som har gått som galskapsåret. Likevel har alle menneskene de har møtt på veien, gitt energi og selvtillit.

–Det beste er å løfte fram bra ting, bra folk og å gi liv til noe. Det er jo derfor vi gjør dette.

>
>
>