Arkitektur i ny verden

Spinn arkitekter inntar den virtuelle verden i metaverset. – Ingen vet helt hva det er, men det er viktig å eksperimentere, sier arkitekt James Dodson.

Spinn arkitekter inntar den virtuelle verden i metaverset. – Ingen vet helt hva det er, men det er viktig å eksperimentere, sier arkitekt James Dodson.

To avaterer i metaverset prater sammen

Slik ser det ut når Arkitektnytts journalist med kvinnelig avatar intervjuer James Dodson, faglig leder i Spinn arkitekter.

Foto: Spinn
>

– Du er en stilig kvinne, Torbjørn!

Vi er i metaverset og det er James Dodson, arkitekt og faglig leder i Spinn arkitekter, som ønsker Arkitektnytt velkommen. Som uerfaren journalist i 3D-verden var jeg ikke lenger en skjeggete mann, men plutselig blitt en rødhåret kvinne, men alt går fint inni denne Spinn-utviklete metaverden som har fått navnet The Gallerocks.

– Du blir en random avatar hvis du ikke velger selv. Akkurat nå er du en dame, og det er jo helt greit, ler Dodson, som selv ser ut som en ganske stilig fyr.

Galaktisk 3D-kunst

I The Gallerocks er vi langt ute i en galakse et sted. Visstnok et sted befolket av romfarere på jakt etter 3D-kunst. I dag er vi i et virtuelt rom hvor den norske artisten Linda Vidala onsdag slapp sin nye låt «Game». Like før slippet møter vi Dodson for å høre hva Spinn egentlig holder på med i denne fremmede galaktiske verden.

– Velkommen til Gallerocks hub. Alt du ser her har vi laget. Dette er startpunkt for dette konseptet og en del av nettverksplattformen Spatial, som er åpen og gratis og er et stort samfunn av folk som driver med utstillinger og digital kunst, forklarer Dodson.

>
Linda Vidala holder konsert i metaverset

Artisten Linda Vidala holdt onsdag presseslipp for sin nye singel «Game» i metaverset. Rommet er designet av Spinn arkitekter.

Foto: Spinn

VR på mandag

Spinn gikk for alvor inn i metaverset under pandemien. De kjøpte VR-headset til alle ansatte og begynte å holde mandagsmøter og fredagspresentasjoner i Spatial.

– Det har vært veldig gøy å teste dette ut med kontorene våre over hele landet. Det var en måte å samle oss under pandemien og ga oss en veldig god følelse av å være samlet, selv om vi satt på forskjellige steder. Vi tar også modellene våre fra Archicad inn her og diskuterer dem – da helst med VR-briller – med personalet og oppdragsgivere, forteller Dodson.

Ballet på seg

Siden har de testet ut ulike typer bruk av metaverset og VR-teknologi. Universet vi møter Dodson i, The Gallerocks, er blitt til i samarbeid med britiske Format Engineers, som blant annet jobber med parametrisk programmering. Det første de laget var utstillingsrom med denne type parametrisk design.

– Vi lurte kjapt på hvordan vi kunne lage arkitektur i metaverset. Her er vi ikke bundet av verken tyngdekraften eller byggeforskrifter. Det begynte som et internt prosjekt som ballet litt på seg hvor vi til slutt tok kontakt med Spatial. De likte det vi laget og pushet oss til å dra det enda lenger. Slik ble denne Gallerocks-verden født, forteller arkitekten.

Her er vi ikke bundet av verken tyngdekraften eller byggeforskrifter.

– Ingen vet hva det er

Dodson tar oss videre i det virtuelle rommet og viser noen litt forvirrende eksempler på hva slags kunst som finnes i rommet.

– Generativ NFT-kunst handler om ulike iterasjoner av bilder. Her jobber vi med generativ 3D-verdener som kan brukes til noe, og som kan kjøpes.

Til tross for at dette virker uforståelig for en ikke-innvidd, bedyrer Dodson at dette er fremtiden, også for arkitektene.

– Det er en annen måte å markedsføre og selge arkitektur på, men det er liten tvil om metavers-arkitektur er noe som kommer for fullt. Det er fortsatt tidlig og ingen vet helt hva det er, men det er viktig å allerede nå eksperimentere med hva som er mulig med både VR og parametrisk modellering. For oss er dette en døråpner til fremtiden.

Folk danser i metaverset
Alle kunne endelig danse slik de drømmer om på det virtuelle pressevisningen til artisten Linda Vidala.
Foto: Spinn

«Do shit! Talk to people!»

Og første kunde er nettopp Linda Vidala. Det var Vidala selv som tok kontakt for å bruke denne verden til å lansere singelen «Game», med venner og presse tilstede. Senere på dagen arrangeres lyttefest for enda flere gjester.

I metaverset lager Dodson en egen linkboble foran oss. Ved å trykke på den går vi sammen inn i en ny verden.

– Da er det bare å hoppe inn i boblen og se. Vi snakkes på den andre siden.

Vi er plutselig foran en scene og med ulike funksjoner kan vi klappe, juble og danse på måter vi aldri har danset før. Fra scenen er Linda Vidala gira på at låten slippes akkurat her i den virtuelle verden.

– Det er et sted hvor du kan ha din egen avatar og «Do shit! Talk to people!» Ha konserter, gå på forelesning, strippe. Altså man kan gjøre alt i metaverset, sier hun i en liten samtale med publikum før konserten.

Et befriende sted

Låten «Game» spilles til heftig hjerte- og tommel opp-emoji-applaus og med en advarsel om at vi ikke må storme scenen, selv om vi er i meta-universet. Tilslutt spør vi Dodson hvordan det er å være arkitekt i metaverset.

Han viser blant annet til nettopp denne friheten.

– Vi ser at alle kan lage verdener her inne. Mange er amatører eller spilldesignere, men jeg tror arkitekter har mye å bidra med når det gjelder design i metaverset. Vi tenker på rom, bevegelse av mennesker og opplevelsen av romlig kvalitet på en annen måte enn andre. Det er også veldig befriende å jobbe her inne – og spesielt om du bruker VR-briller er det ingen tvil om at du skaper opplevelser som påvirker folk, sier den faglige lederen i Spinn arkitekter.

>
>
>